Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-09-30 | Aktuellt

Swedavia öppnar ny Marknadsplats med mat och shopping på Arlanda

Swedavia satsar stort på att utveckla det kommersiella utbudet på Stockholm Arlanda Airport. Det kommer nu att märkas ordentligt när den första delen av den helt nya Marknadsplatsen i Terminal 5 slår upp sina portar. Bakom satsningen finns en ny långsiktig strategi med fokus på variation, förnyelse och prisvärde.

Swedavia öppnar ny Marknadsplats med mat och shopping på ArlandaSwedavia öppnar ny Marknadsplats med mat och shopping på Arlanda

Marknadsplatsen i Terminal 5 som nu öppnar blir hjärtat i Arlandas kommersiella utbud. En variation av mat, dryck, shopping och service centrerat på en 11 000 kvadratmeter stor yta i direkt anslutning till den nya toppmoderna säkerhetskontrollen. Ytorna har planerats noga för att underlätta för resenärerna och bidra till att skapa en inspirerande och trivsam miljö. Många av mat- och dryckeskoncepten blir helt nya för flygplatsen.

– Vår vision med den nya marknadsplatsen är att göra shopping, mat och dryck till en del av upplevelsen för de som ska ut och resa. Det ska finnas ett varierat utbud av både restauranger och butiker som ska passa många olika behov. Satsningen är Swedavias största någonsin på det kommersiella utbudet på Arlanda och med detta, tillsammans med den nya moderna säkerhetskontrollen, kommer vi att markant förbättra resenärsupplevelsen på flygplatsen, säger Charlotte Ljunggren, Chief Commercial Officer på Swedavia.

Intresset för att etablera sig i den nya Marknadsplatsen har varit och är stort. Swedavias nya kommersiella strategi prioriterar att få rätt mix med en variation i produktsortiment, priskategorier och varumärken. Läget på Arlanda med cirka 28 miljoner resenärer per år är mycket attraktivt för kommersiella aktörer som är med om att skapa mat- dryck- och shoppingupplevelser utöver de vanliga.

– Vårt nya fokus är på konkurrenskraft, prisvärde och ett brett utbud snarare än ”lyxshopping” för alla de resenärer, upp till 100 000 per dag, som passerar Marknadsplatsen innan sin resa. Många av våra partners väljer nu också att storsatsa med helt nya koncept och sina största enheter någonsin. Bland annat kommer den nya Taxfree-butiken att bli unik för Arlanda och att bli dubbelt så stor som den tidigare, säger Charlotte Ljunggren.

Efter öppningen av den första delen av Marknadsplatsen kommer utbudet på Arlanda att utvecklas stegvis med allt fler aktörer och med sikte på att vara helt klart kring årsskiftet 2024–2025. Vid årsskiftet väntas nästa stora etapp i projektet då den 4 000 kvadratmeter stora mat- och dryck-satsningen ”Verandan” öppnar. Den kommer bland annat att rymma ett helt nytt fine-dining-koncept och en ny Food Hall.

– När du är ute och reser är du, oavsett syfte med resan och om du reser ofta eller sällan, utanför din vanliga vardagsmiljö redan på flygplatsen, vilket gör att både shoppingbeteende och behov ändras. Medan e-handeln växer sig allt starkare växer samtidigt betydelsen av upplevelser och inspiration under den fysiska shoppingturen som inträffar mer sällan. Vi har sett att resenärer är mottagliga för nyheter och inspiration och vi vill ge resenärerna både unika och lokala erbjudande och göra besöket i vår Marknadsplats till en upplevelse, säger Charlotte Ljunggren.

Upphandlingarna till Marknadsplatsen, och det kommersiella utbudet på hela flygplatsen, görs efter omfattande arbete med omvärldsanalys och kundundersökningar. Inspiration har också tagits från andra internationella flygplatser och rådande konsumtionstrender. Med stöd av detta har planen för Arlandas kommersiella ytor satts med ett shoppingutbud med fokus på bredd och prisvärde, stor variation när det gäller mat och dryck och en internationell prägel blandat med tydliga skandinaviska influenser.

– Det uppdämda behov vi ser när det gäller resor efter pandemin omfattar även shopping och köp av mat och dryck. Våra befintliga butiker på Arlanda har haft en god försäljningsutveckling i år och även under 2022. Samtidigt så är det nya shoppingutbudet som nu utvecklas, något helt nytt för flygplatsen och vi har höga förväntningar på det nya utbudet, avslutar Charlotte Ljunggren.

Kort fakta om Arlandas nya Marknadsplats

Yta: Drygt 11 000 kvadratmeter
Öppning:
 Stegvis från andra halvan av 2023 fram till omkring årsskiftet 2024/2025.
Antal etableringar: Över 40 nya butiks – och restaurangkoncept.
Exponering: Butikerna exponeras för ca 60 000–100 000 resenärer per dag, eller 23 miljoner resenärer per år, som har möjlighet att shoppa, äta och göra ärenden innan sin resa.
Butiker som ingår i den nya satsningen: Bland de nya butikskoncepten märks Lakritsroten, som gör sin största satsning någonsin, Stockholm Duty Free, som öppnar en ny modern taxfree-butik på hela 2 500 kvadratmeter, InMotion, elektronikkedjan som säljer det senaste inom elektronik från de största varumärkena, och nu öppnar sina första etableringar i Sverige, ÆRA med både en butik för frilufts- och träningskläder och en butik med kända varumärken både från Norden och resten av världen, Sweshop, souvenirbutiken som frontas av en stor dalahäst som ändrar färg och stil efter säsong, klädesbutikerna J. Lindeberg och GANT, World of Toys och och Global Blue.
Nya butiksetableringar i Marknadsplatsen som har öppnat: Stockholm Duty Free, InMotion, Sweshop, Kronans Apotek, 7-Eleven, Adlibris Pocket Shop, Forex.
Restauranger som ingår i den nya satsningen: Inom restaurangsegmentet är upphandlingarna för denna avtalsperiod klara. Majoriteten i det nya utbudet är nya koncept/varumärken, till exempel La Girafe by Pontus Frithiof (fine dining med fransk mat) och Monstro by Pontus Frithiof (casual dining där det italienska köket möter det amerikanska), RC Café & Pâtisserie, Nordic Lounge by RC, Indochine och en ny Foodhall med bland andra Bread Break, La Neta och Baba Grill.
Nya restauranger i Marknadsplatsen som har öppnat: Hawaii Poké, Eatery Garden och Jureskogs.
Totalt upphandlingsvärde: 10 miljarder kronor för kommersiella upphandlingar till Swedavias flygplatser i 120 upphandlingar i linje med gällande EU-lagstiftning kring upphandlingar (LUK). Upphandlingscyklerna ligger på 3–5 år.
Prissättning: Priserna ska vara konkurrenskraftiga och inte överstiga prissättning för liknande varor i regionens butiker utanför flygplatsen med mer än 10 procent.

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Skapa en kultur som levererar – och engagerar

Inbjudan: Skapa en kultur som levererar – och engagerar

Denna kväll är en unik möjlighet att få insikter i hur en stark företagskultur kan driva försäljning och engagemang. Fia Westerberg kommer att dela med sig av praktiska exempel och strategier för att forma en kultur som inte bara inspirerar utan också levererar resultat. Anmäl dig kostnadsfritt här!

Checklista: Så bokar du kundmöten innan semestern

Checklista: Så bokar du kundmöten innan semestern

Vill du boka kundmöten innan semestern och få en flygande start i augusti? Här är checklistan som hjälper dig boka fler möten för hösten redan nu.

Rapport: Sveriges säljare - så nöjda är de

Lönebarometern: Sveriges säljare – så nöjda är de

Drygt 4 100 personer som jobbar med försäljning har svarat på hur nöjda de är med sina löner, bonusar och chefer. Läs vad de tycker här! Lönebarometern genomförs varje år på uppdrag av Säljarnas riksförbund.

Daniel Collin - månadens Mindley profil

Daniel Collin – månadens Mindley profil

Annons

Vad händer när en vd byter bana för att utforska hjärnans fulla potential? Månadens Mindley Profil är Daniel Collin – en föreläsare som väcker både insikter och förändring genom mental träning, hjärnkunskap och förtroendebaserat ledarskap.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com