Myndigheten Tillväxtanalys presenterade nyligen statistik för antalet konkurser i Sverige och i augusti minskade antalet konkurser för första gången på drygt två år.
535 företag gick i konkurs, vilket var fem procent färre jämfört med samma månad 2023. Antalet konkurser i augusti 2024 var dock fortsatt högt jämfört med tidigare under 00- och 10-talet, men minskade alltså jämfört med 2023. Minskningen gällde de flesta branscher och knappt hälften av Sveriges län.
Berört över 18 000 anställda
Hittills i år har 7 135 företag med 18 042 anställda gått i konkurs. Det är en ökning med 31 procent av antalet företagskonkurser och en ökning med 46 procent av antalet berörda anställda jämfört med motsvarande period 2023.
Konkurserna i augusti berörde 1 252 anställda, en minskning med 35 procent. Antalet berörda anställda var till skillnad från antalet företagskonkurser inte högt ur ett historiskt perspektiv, vilket delvis förklaras av att majoriteten av alla konkurser sker i företag utan anställda.
Företagskonkurser efter bransch
Bransch | Antal företag | |||
Aug. 2024 | Aug. 2023 | Jan. – aug. 2024 | Jan. – aug. 2023 | |
Finans-, fastighets- och företagstjänster | 117 | 104 | 1 600 | 1 094 |
Byggindustri | 111 | 131 | 1 383 | 1 028 |
Detaljhandel utom med motorfordon | 50 | 62 | 655 | 596 |
Utbildning, hälso- och sjukvård, övriga personliga tjänster | 44 | 46 | 594 | 525 |
Restaurang-, catering och barverksamhet | 40 | 42 | 592 | 458 |
Parti- och provisionshandel utom med motorfordon | 37 | 19 | 374 | 335 |
Handel med samt reparation av motorfordon | 28 | 31 | 335 | 259 |
Bransch ospecificerad/uppgift saknas | 28 | 35 | 550 | 322 |
Information och kommunikation | 27 | 23 | 328 | 228 |
Tillverkningsindustri m.fl. | 24 | 34 | 316 | 261 |
Transport och magasinering | 21 | 28 | 325 | 265 |
Jord-, skogsbruk och fiske | 0 | 5 | 47 | 46 |
Hotell- och logiverksamhet | 0 | 4 | 36 | 33 |
Samtliga | 535 | 564 | 7 135 | 5 450 |
Källa: Konkursstatistik augusti 2024, Tillväxtanalys
Företagskonkurser efter län
Många företag, särskilt de mindre, kämpar med att anpassa sig till den nya ekonomiska verkligheten. Ökade råvarupriser, leveransproblem och en föränderlig efterfrågan skapar en svår balansgång mellan att hålla kostnader nere och samtidigt bibehålla kvalitet och service. Denna situation påverkar inte bara de direkt drabbade företagen utan hela ekosystemet av leverantörer och kunder. Här Tillväxtanalys lista över företagskonkurser per län.
Län | Antal företag | |||
Aug. 2024 | Aug. 2023 | Jan. – aug. 2024 | Jan. – aug. 2023 | |
Stockholms län | 195 | 216 | 2 690 | 1 944 |
Skåne län | 75 | 79 | 908 | 726 |
Västra Götalands län | 66 | 70 | 1 014 | 808 |
Uppsala län | 24 | 24 | 251 | 185 |
Östergötlands län | 20 | 17 | 238 | 188 |
Värmlands län | 16 | 7 | 135 | 114 |
Jönköpings län | 14 | 11 | 195 | 139 |
Västernorrlands län | 14 | 9 | 130 | 97 |
Södermanlands län | 13 | 22 | 178 | 153 |
Gävleborgs län | 13 | 11 | 155 | 133 |
Hallands län | 12 | 11 | 170 | 133 |
Dalarnas län | 10 | 10 | 131 | 106 |
Kronobergs län | 9 | 8 | 108 | 78 |
Västmanlands län | 9 | 15 | 168 | 124 |
Kalmar län | 8 | 11 | 124 | 93 |
Örebro län | 8 | 15 | 155 | 142 |
Norrbottens län | 8 | 9 | 114 | 88 |
Västerbottens län | 7 | 5 | 104 | 85 |
Blekinge län | 6 | 7 | 64 | 51 |
Jämtlands län | 5 | 0 | 72 | 45 |
Gotlands län | 3 | 0 | 31 | 18 |
Samtliga | 535 | 564 | 7 135 | 5 450 |
Källa: Konkursstatistik augusti 2024, Tillväxtanalys
Sälj, sälj, sälj
Att som försäljningschef eller säljande vd i ett svårt ekonomiskt läge fortsätta att inspirera och driva försäljningen är avgörande. Men detta kan du göra:
- Inse fakta och var så ärlig du kan – skippa skämskudden och var ärlig mot din ledningsgrupp och ditt säljteam om att ni måste sälja mer och tjäna mer för att ta er ur krisen.
- Peppa personalen – Att förlora inarbetad personal påverkar resultatet. Ha enskilda samtal med varje säljare för att säkra upp att han eller hon vill stanna kvar. Se till att de får så bra villkor som det går för att motivera dem att vara kvar.
- Jobba på teamkänslan – Få alla att vilja kämpa lite extra och se till att ha en morot och belöning när ni är igenom krisen.
- Belöna med saker som inte kostar så mycket som att visa engagemang och intresse för hur försäljningen går, bolla nya prospects, beröm och lyft upp allt som går bra inför inför hela säljteamet/personalen.
Bra nätverk och buffert
Att ha en klar bild av vart pengarna går är förstås en självklarhet som företagare men att också komma ihåg att återkommande analysera kostnadsstrukturen noggrant kan hjälpa dig att identifiera var besparingar kan göras utan att kompromissa med företagets kärnverksamhet.
Att alltid ha en ekonomisk buffert för oväntade utgifter kan också vara skillnaden mellan att klara en tillfällig svacka eller att gå i konkurs.
Och att se till att ha starka relationer med andra företagare, leverantörer och kunder kan också vara avgörande i svåra tider. Längre betalningsvillkor eller priser kanske kan vara en tillfällig möjlighet som hjälper er ur krisen.
”Stay sharp”
Man kan inte bromsa sig ur en kurva, brukar man säga så se till att fortsätta att synas och håll er synliga för kunder och marknaden i stort. Att vara kreativ och outsourca vissa tjänster kan också ge ökad likviditet. Kom ihåg att fokusera på er kärnverksamhet och ”Stay sharp”!
Tillväxtanalys är statistikansvarig myndighet för den officiella statistiken om konkurser. I konkursstatistiken redovisas månadsvis hur många företag som har gått i konkurs och hur många anställda som har berörts av konkurser. Statistiken täcker endast företagskonkurser, det vill säga konkurs av ett bolag i någon form, inklusive enskilda näringsidkare.