Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-10-19 | Expertråd | Gästskribent

Sälj mer, snabbare med en vass säljpitch

”Insikten efter kundmötet; jag hade så mycket att komma med men fick liksom inte fram det viktigaste…”

När din pipeline växer men affärerna uteblirJens P Edgren. fotograf – Emil Sjöström

Det är viktigt att snabbt kunna förmedla sin säljpitch, kunderna vill veta om det du har är något de behöver. Enligt det kända undersökningsföretaget Gartner klarar kunderna av 83% av sin köpresa själva – och tar kontakt med säljare först i slutet av inköpsprocessen. Det är där din säljpitch ger dem svaret på om just du och ditt företag är den leverantör de vill köpa av. Även om detta inte stämmer på just dig och det du säljer är förmågan att snabbt, tydligt och intressant nå fram med ditt budskap direkt avgörande för din framgång som säljare! I denna artikel kommer du få råd och tips i hur du kan vässa din säljpitch, ta den till nästa nivå! Du kommer att känna dig säkrare, öka kundens intresse och får mer tid till att ställa dina behovsfrågor. Kort sagt: du kommer att sälja mer, snabbare!

Jag säljer och genomför säljutbildningar, ofta för internationella företag, där säljarna uteslutande gör digitala säljmöten. På ett av dessa företag analyserade jag 83 säljares säljresultat, jag lyssnade på hundratals inspelade samtal, granskade manus och satt med på deras säljmöten. De säljare som presterade allra bäst sålde alla mer än dubbelt så mycket som en genomsnitts-säljare. Vad var deras hemlighet? En vinnande säljpitch, de var mästare på att skapa ett intresse under säljsamtalets första minut. De improviserade inte, de bytte inte ut sin säljpitch trots att de mötte på motgångar, i stället förfinade de sin säljpitch för varje samtal de gjorde – desto fler kundmöten ju bättre säljpitch. De arbetar ständigt på att göra sin säljpitch vassare.

Först vill jag berätta om de vanligaste misstagen säljare gör när de skall sälja in sig och sitt företag för att sen ge dig ett enkelt och effektivt sätt att skapa en vass säljpitch. Och till sist berätta en kort historia om hur jag och mitt team gjorde för att skapa vår vassaste säljpitch någonsin!

De vanligaste misstagen
Genom att analysera säljsamtal från de lägst presterande säljarna i princip alla säljorganisationer jag jobbar med har jag identifierat de vanligaste misstagen, misstag som leder till att kunden väljer att inte gå vidare med säljaren. Ett vanligt misstag är att målet med samtalet är otydligt, kunden förstår inte varför säljaren vill prata. Det näst vanligaste misstaget är att säljaren inte kan berätta vilka problem som kunden kan lösa eller mål som kan nås genom ett samarbete. Men det vanligaste misstaget är att säljaren låter kunden bestämma nästa steg. Många säljprocesser stannar med att kunden vill ha mer information och ett pris. Trots att säljaren snabbt skickar över den information kunden begärt blir det inget nästa steg. Detta leder till att säljare som inte lyckas fånga kundens intresse blir osäkra på sig själva, sitt företag och sitt erbjudande. Man byter säljpitch i princip för varje kund man pratar med men resultatet uteblir. Jag tror vi alla gör och kommer att göra dessa misstag! Men det är ingen fara så länge som vi kan analysera orsakerna och rätta till dem.

Vad de bästa säljarna gör de första minuterna av säljsamtalet
Av de 83 säljarna var det 5 som sålde mer än alla andra. De hade samma erbjudande, kunder och prismodeller. Vad gjorde de annorlunda? Jo, de hade en vass säljpitch som de använde vid varje samtal. De gjorde minimala anpassningar för varje kund de pratade med. När jag jämförde deras säljpitchar upptäckte jag tre saker:

  • De fångade kundens intresse direkt
  • De gick rakt på sak och berättade vad de vill
  • De gav kunden en chans att prata vidare eller inte

Om kunden av någon anledning inte var intresserad av att prata just nu, eller inte nappade på säljpitchen avrundade de artigt samtalet och tog tag i en annan kund. De lade maximalt med tid på kunder som hade ett intresse av vad de ville sälja.

Hur du bygger upp en vass säljpitch
Redan under den första minuten måste du fånga kundens intresse. De allra flesta kunder är mer intresserade av att lösa sina problem än vad de är av att förbättra sin verksamhet. Jag vet att det går emot en hel del logik, men tänk efter själv. Vad är det du ägnar det mesta av din tankekraft på? Därför skall du direkt presentera 2-3 problem som dina kunder löst tack vare dig och ditt företag. Efter det kan du berätta vilka effekter dina kunder fått tack vare ert samarbete. Det kan vara ökad lönsamhet, effektivitet och kvalitet eller något annat resultat. Detta skapar en nyfikenhet och motivation att prata vidare. Den tredje delen av säljpitchen är att föreslå en agenda för samtalet och vad som kommer hända efter ert samtal, jag kallar detta för en plan. Genom att föreslå en plan tar du kontroll över mötet. Du måste självklart fråga din kund om hen är ok med din plan. Nu har du skapat grunden till en vass säljpitch. Ibland kan de vara skönt att ha en powerpoint bild som stöd.

Säljpitchen består av tre delar:

  • 2-3 problem du kan lösa för kunden
  • Vilka resultat du ge din kund
  • Din plan framåt

När du skapar din säljpitch skall du helst ge ett konkret exempel, något som din kund kan känna igen sig i. Du skall ta upp 2-3 olika problem som du kan hjälpa till att lösa. Varför? Du vet aldrig helt säkert vilket av problemen som kunden upplever som allvarligast. Resultaten du berättar om måste förstås vara relevanta för den person du pratar med och den situation din är i. De bästa säljarna läser på om sina kunder så att de kan göra denna anpassning. Din plan framåt kan innehålla en agenda för mötet, förslag till att göra ett referensmöte hos en annan kund och att boka in ett möte för att titta närmare på ett förslag – helt beroende på hur enkel eller komplex din affär är. När du har dragit din säljpitch bör du vara tyst och låta kunden tänka en stund. När du får ögonkontakt igen eller att kunden börjar prata vet du att säljsamtalet är igång! Om din pitch inte fungerar, du märker att kunden blir tveksam har du flera alternativ; du kan tacka för samtalet och gå vidare, du kan ställa en behovsfråga för att hitta en ny ingång till samtalet eller du kan fråga kunden vad som kan vara relevant att prata om. Om du bara tar det lugnt, kanske har skrivit ned ditt manus kommer du utstråla självsäkerhet. Oavsett vad som händer kommer du att vara trygg i din försäljning. Nu till en min historia. Jag och mitt team deltog i årets bokmässa för att sälja in min nya bok ”MEDDICC, sälj mer, snabbare”. Vi hade förberett en 3 stegs pitch. Vi fick verkligen en chans att vässa den. Vi gjorde 634 pitchar på 3 dagar. För varje pitch blev den lite bättre. Och vi sålde en hel del böcker. Men framförallt kunde vi se sambandet emellan en vass säljpitch, där vi följde de tre stegen i vår sälj pitch och hur dåligt det gick när vi inte följde dem.

Vad är nu det bästa sättet för dig att vässa din säljpitch? För det första kan du ta redan på hur din säljpitch låter, du kan spela in ett samtal, be en kollega samlyssna eller ”torrträna”. Försök att skriva ned de ord du använder, i stolpform. Analysera din säljpitch; innehåller den de ovan beskrivna tre delarna? Är det tillräckligt konkret och lätt att förstå? Är den under en minut lång? Om du märker att den innehåller för många detaljer om ditt erbjudande, ditt företag och om dig skulle jag vilja råda dig att börja på nytt. Försök att besvara följande fråga: Vilka 2-3 problem kan min kunder lösa tillsammans med oss? När du väl har satt denna del har du tagit ett steg närmare din välförtjänta säljframgång! Ett tips kan vara att ringa några av dina nöjda kunder och fråga dem om input, vilka problem löste de och vilka resultat har de fått? Till sist, en plan för hur din perfekta säljprocess ser ut. Nu är du redo att, oavsett om du är ny inom försäljning eller extremt erfaren redo att ytterligare vässa din säljpitch!

AV:

När din pipeline växer men affärerna uteblir

 

Jens Edgren är författare, säljcoach i MEDDICC och certifierad traumaterapeut. Han är författare till åtta böcker om försäljning, bland annat den ny-utkomna ”MEDDICC sälj mer, snabbare”.

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från ”banken” eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.

Lucas Fernström: Sluta slösa säljares tid

Lucas Fernström: Sluta slösa säljares tid

Det är onsdagsmorgon och säljteamet har möte. Ni går igenom en noggrant sammanställd rapport med statistik över affärer filtrerad på region och bransch. Alla är nöjda. Ni lyfter fram leads och diskuterar affärer. Allt är i sin ordning.

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Annons

Inte sällan hamnar frågan om tillfällig bemanning som rör kontorsverksamheten på ledningsassistentens bord. Men vad ska du egentligen tänka på när till exempel receptionen tillfälligt måste bemannas? Executiveeffect har frågat Pontus Esbo, vd på servicekonsultföretaget Middlepoint.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

Nu lanserades STHLM MÖTEN, en kostnadsfri digital tjänst som gör det enklare än någonsin att boka konferenser och affärsmöten. För försäljningschefer innebär detta ett effektivt verktyg för att planera kickoffer och sammankomster.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.
Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider där de traditionella kundbesöken minskar för många företag, blir telefonen och digitala möten viktiga arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljning.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com