Digitaliseringen har fört med sig möjligheten att jobba mer effektivt och effektfullt med leadsgenerering. Börja med att tänka igenom vad du vill uppnå och vad din målgrupp söker så är startsträckan inte så lång för att börja generera nya leads i digitala kanaler.
Nyckeln till leadsgenerering i digitala kanalerna stavas synlighet. Hur väl du syns och i vilka sammanhang kommer att påverka kvaliteten på de leads som du får in. Därför blir det viktigt att ha koll på kundresan och vilka olika faser kunderna går igenom innan ett köp. Vilket är problemet dina kunder vill lösa? Var söker de efter information? I de kanalerna behöver du synas!
1. Skapa värde för kunderna
För att du ska vara intressant att hitta behöver du skapa ett värde för dina kunder, innan de ens har blivit kunder. Men hur? Börja med att fundera över om du har någon unik kunskap som dina möjliga kunder eftersöker? Finns det råd eller tips du kan dela med dig av?
Ofta finns det många lösningar på ett och samma problem, varför du behöver komma in tidigt i köpprocessen. Tänk gärna bredare och visa hur er produkt eller tjänst erbjuder ett värde för kunden snarare än bara en teknisk lösning. T.ex. ”Vi får dina medarbetare att trivas på jobbet” snarare än ”Vi är den bästa fruktleverantören” eller ”Vi har trevlig inredning”.
Här kan det vara värdefullt att sätta sig med hela teamet och fundera på vad som efterfrågas av kunderna. Vilka frågor brukar ni behöva svara på när ni träffar kunder? När ni väl bestämt er för innehållet finns det en mängd olika former att välja mellan: blogginlägg, guider och white papers, inlägg på sociala medier och rörlig bild är bara några av dem. Fundera över vilken form er målgrupp helst tar till sig, eller om ni ska kombinera.
2. Bli sökbar
Oavsett om ni vill jobba med Google som primär kanal eller om det är sociala medier som är mest relevant för er (eller varför inte båda?) behöver ni tänka igenom vad era kunder söker efter för att hitta er – eller era konkurrenter i värsta fall. Vilka ord eller fraser söker de på? Orden behöver finnas på er webbplats i texter och beskrivningar. Är frasen mycket specifik innebär det färre sökningar per månad, men det är också lättare att ranka högt.
Här finns möjlighet att jobba både med betalda sökträffar och organiska sökträffar. Det går fortare att betala för sökresultat och organiskt tar längre tid men ”lever” längre. Dessutom behövs det någon som regelbundet uppdaterar.
3. Var aktiv på olika plattformar
Har du hört talas om social selling? I korta drag handlar det om att säljteamet befinner sig på sociala plattformar för att interagera med prospects. Här finns mycket att vinna på att aktivera alla i säljteamet.
Även på t.ex. Linkedin är det värdefullt att tänka på sökordsoptimering. Vilka kompetenser eller lösningar letar dina prospects efter? Se till att dessa återkommer i titlar och rollbeskrivningar hos alla i teamet. Kommentera och ge råd i relevanta trådar – de är ett effektivt sätt att visa upp er kunskap och att synas för fler.
E-postmarknadsföring är också ett kraftfullt verktyg som dessutom ger användbar statistik. Här kan ni dela med er av kunskap, branschnyheter och liknande för att uppfattas som relevanta och kunniga. Dessutom erbjuder de flesta verktyg statistik över vem som läst, vem som klickat var etc, vilket ger dig möjlighet att fortsätta bearbeta leads utifrån kundprofil.
Sammanfattningsvis finns det många verktyg och kanaler för att generera leads i digitala kanaler. Det allra viktigaste för att bli synlig är dock aktivitet. Därför är det bättre att börja litet och utveckla arbetet snarare än att försöka skapa någonting perfekt från början.
Artikeln leadsgenerering i digitala kanaler är skriven av Emelie Andir.
Läs mer: 8 tips: Så lyckas du med din säljtävling
Sajten drivs av Eventeffect Nordic AB