Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-01-20 | Lead Generering

Leadsgenerering för B2B i digitala kanaler

Trött på att ringa kalla samtal som inte ger någonting? Med några få genomtänkta åtgärder kan du och ditt säljteam få fart på leadsgenerering i ett antal digitala kanaler.


Digitaliseringen har fört med sig möjligheten att jobba mer effektivt och effektfullt med leadsgenerering. Börja med att tänka igenom vad du vill uppnå och vad din målgrupp söker så är startsträckan inte så lång för att börja generera nya leads i digitala kanaler.

Nyckeln till leadsgenerering i digitala kanalerna stavas synlighet. Hur väl du syns och i vilka sammanhang kommer att påverka kvaliteten på de leads som du får in. Därför blir det viktigt att ha koll på kundresan och vilka olika faser kunderna går igenom innan ett köp. Vilket är problemet dina kunder vill lösa? Var söker de efter information? I de kanalerna behöver du synas!

1. Skapa värde för kunderna
För att du ska vara intressant att hitta behöver du skapa ett värde för dina kunder, innan de ens har blivit kunder. Men hur? Börja med att fundera över om du har någon unik kunskap som dina möjliga kunder eftersöker? Finns det råd eller tips du kan dela med dig av?

Ofta finns det många lösningar på ett och samma problem, varför du behöver komma in tidigt i köpprocessen. Tänk gärna bredare och visa hur er produkt eller tjänst erbjuder ett värde för kunden snarare än bara en teknisk lösning. T.ex. ”Vi får dina medarbetare att trivas på jobbet” snarare än ”Vi är den bästa fruktleverantören” eller ”Vi har trevlig inredning”.

Här kan det vara värdefullt att sätta sig med hela teamet och fundera på vad som efterfrågas av kunderna. Vilka frågor brukar ni behöva svara på när ni träffar kunder? När ni väl bestämt er för innehållet finns det en mängd olika former att välja mellan: blogginlägg, guider och white papers, inlägg på sociala medier och rörlig bild är bara några av dem. Fundera över vilken form er målgrupp helst tar till sig, eller om ni ska kombinera.

2. Bli sökbar
Oavsett om ni vill jobba med Google som primär kanal eller om det är sociala medier som är mest relevant för er (eller varför inte båda?) behöver ni tänka igenom vad era kunder söker efter för att hitta er – eller era konkurrenter i värsta fall. Vilka ord eller fraser söker de på? Orden behöver finnas på er webbplats i texter och beskrivningar. Är frasen mycket specifik innebär det färre sökningar per månad, men det är också lättare att ranka högt.

Här finns möjlighet att jobba både med betalda sökträffar och organiska sökträffar. Det går fortare att betala för sökresultat och organiskt tar längre tid men ”lever” längre. Dessutom behövs det någon som regelbundet uppdaterar.

3. Var aktiv på olika plattformar
Har du hört talas om social selling? I korta drag handlar det om att säljteamet befinner sig på sociala plattformar för att interagera med prospects. Här finns mycket att vinna på att aktivera alla i säljteamet.

Även på t.ex. Linkedin är det värdefullt att tänka på sökordsoptimering. Vilka kompetenser eller lösningar letar dina prospects efter? Se till att dessa återkommer i titlar och rollbeskrivningar hos alla i teamet. Kommentera och ge råd i relevanta trådar – de är ett effektivt sätt att visa upp er kunskap och att synas för fler.

E-postmarknadsföring är också ett kraftfullt verktyg som dessutom ger användbar statistik. Här kan ni dela med er av kunskap, branschnyheter och liknande för att uppfattas som relevanta och kunniga. Dessutom erbjuder de flesta verktyg statistik över vem som läst, vem som klickat var etc, vilket ger dig möjlighet att fortsätta bearbeta leads utifrån kundprofil.

Sammanfattningsvis finns det många verktyg och kanaler för att generera leads i digitala kanaler. Det allra viktigaste för att bli synlig är dock aktivitet. Därför är det bättre att börja litet och utveckla arbetet snarare än att försöka skapa någonting perfekt från början.

Artikeln leadsgenerering i digitala kanaler är skriven av Emelie Andir.

Läs mer: 8 tips: Så lyckas du med din säljtävling

Sajten drivs av Eventeffect Nordic AB

Liza liza@eventeffect.se

Läs mer:

leadsgenerering via AI

Webbyrå lanserar system för leadsgenerering via AI

Nu erbjuds externa kunder leadsgenerering via AI, vare sig det är i behov att ta få in kandidater till en rekryteringsprocess eller hitta kvalificerade kunder för att dra ner på prospekteringstiden.

marketing-automation

Marketing Automation – 6 flöden du behöver

Med hjälp av Marketing Automation sparar ni tid samtidigt som ni riktar anpassade budskap er mot era kunder baserat på tidigare aktivitet. Här listar vi sex flöden att använda. 

Så jobbar du med innehåll för att bearbeta leads i olika faser

En stor del av marknadsavdelningens arbete idag består av att skapa innehåll som underlättar för säljavdelningen. Oavsett om det handlar om att skapa intresse eller bygga kunskap hos era leads eller kunder behöver innehållet vara tillgängligt och genomtänkt. Men vilken typ av innehåll behövs för att driva leads och kunder fram i köpprocessen? Här kommer en översikt!

Tillfällig bemanning

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Annons

Inte sällan hamnar frågan om tillfällig bemanning som rör kontorsverksamheten på ledningsassistentens bord. Men vad ska du egentligen tänka på när till exempel receptionen tillfälligt måste bemannas? Executiveeffect har frågat Pontus Esbo, vd på servicekonsultföretaget Middlepoint.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Verktyg

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales executive till Datscha
  • Sales Manager till Tele2 Large Enterprise South
  • Regional Sales Manager region Europa
  • Försäljningschef till RSCUED
  • Regional Sales Manager, B2B

PÅ NYTT JOBB

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

Mest läst

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.
bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.
Almedalsveckan 2021 700x320 2

Årets säljmingel blir ett digitalt fyradagars evenemang 4 juli – 7 juli

Almedalsveckan är en av världens största demokratiska mötesplatser. Den har sedan starten 1968 varit kostnadsfri och öppen för alla. För att anpassa Almedalsveckan till pågående pandemi så blir det ett fyradagars huvudsakligt digital arrangemang med start den 4 juli.
Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
flyttad text delegia lunch sessions

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.