Med hjälp av Marketing Automation kan ni rikta er mer specifikt mot olika segment bland era besökare och kunder. Genom att skapa och rikta innehåll baserat på vad era målgrupper tidigare visat intresse för kan ni skapa högre engagemang och i förlängningen driva affären vidare.
Enligt mjukvaruföretaget Hubspot kan företag som jobbar med lead nurturing sälja upp till 50 procent mer till 33 procents lägre kostnad. Dessutom är Marketing Automation som en av de fyra mest populära metoderna för att skapa en personaliserad kundupplevelse.
Här listar vi sex flöden att använda i er Marketing Automation.
Välkomstmejl
Att någon väljer att prenumerera på ert nyhetsbrev är en tydlig signal om att de är intresserade av nyheter inom er bransch, er som företag eller den kunskap ni kan bidra med. Att hälsa någon välkommen ger er ytterligare en chans om att påminna vilket värde ni bidrar med. Ni har också en möjlighet att slussa vidare till andra kanaler.
Onboarding – aktivera från början
Har ni en komplex produkt eller en produkt med många användningsområden? Utforma ett flöde inriktat på att utbilda kunderna eller att hjälpa dem komma igång med användandet. Då får ni kunderna att känna sig omhändertagna, och som en bonus ökar nöjdheten.
Be om feedback eller följ upp tidigare köp
Ställ in ett automatiskt mejl efter köp där ni frågar om feedback eller produktrecensioner. På så sätt öppnar ni upp för kunddialog och sannolikheten är större att ni får möjlighet att göra missnöjda kunder nöjda.
Konsumtionsbaserade
Om ni säljer produkter eller tjänster som konsumeras i intervall, till exempel förbrukningsvaror, har ni förmodligen koll på den genomsnittliga förbrukningen. Ta fram en påminnelse via mejl i rätt intervall där ni påminner om att fylla på.
Innehållsbaserat
Har någon laddat ner en guide eller white paper från er hemsida? Passa på att följa upp efter en tid för att se hur det gick eller för att tipsa om annat, relaterat material.
Vid inaktivitet
Eftersom öppningsgraden på mejlutskick oftast ligger på en bråkdel av de som prenumererar finns det stora möjligheter. Försök att aktivera de som inte öppnat era nyhetsbrev på ett tag.
Läs mer: Så jobbar du med innehåll för att bearbeta leads i olika faser