Sedan i våras är det fullt tryck på bokningarna igen efter pandemin, berättar Johanna Jonsson. Vi har faktiskt hanterat dubbelt så mycket förfrågningar nu i september jämfört med föregående fem år. Men så har det inte alltid sett ut.
Tuff start
Johanna tillträdde som säljchef mitt under pandemin, i en tid där ungefär 25 procent av Parks and Resorts fasta personal fick lämna bolaget. Johanna gick dessutom från att vara key account till att bli chef för sina gamla kollegor, ett inte helt okomplicerat karriärsteg. Vi löste det genom mycket samtal och har skapat förståelse för att förändringar kan ske och dessutom väldigt snabbt, säger hon och idag är vi ett väl fungerande team.
Skippat provisionerna
Jag motiverar mitt säljteam genom mycket pepp, säger Johanna. I vårt offertsystem ser vi direkt när någon får in en affär och då är jag snabb med att gratulera i systemets chatt. Alla ska känna den där härliga känslan av att ta hem en affär och vi har lyckats skapa ett team utan avundsjuka mycket tack vare att vi skippat provisionerna, tror jag.
Mycket pepp ger resultat
Vi börjar varje vecka med ett team-möte och när vi når våra mål är vi noga med att fira dem rejält i gruppen och lyfta varandra, fortsätter Johanna. Jag upplever att vi är ett team utan vassa armbågar och där alla känner att de kämpar tillsammans.
Många specialare under pandemin
När det var som tuffast var det bara jag som jobbade med företagsbokningarna, säger Johanna. Det innebar att jag fick göra allt och det har jag gott av nu när teamet växer igen. Ingen sitter på några höga hästar utan alla gör samma uppgifter vilket också bidrar till teamkänslan.
Digitala- eller fysiska möten?
Mycket har ju blivit digitalt under det senaste 1,5 året men nu när vi får mötas igen upplever vi att våra kunder verkligen vill träffas på riktigt så vi kör i stort sett inga digitala kundmöten.
När det kommer till möjligheterna att boka digitala konferenser på hotellet så har fastighetsägaren Pandox under pandemin passat på att totalrenovera hotellets största möteslokal.
Vi kan erbjuda det senaste inom mötesteknik för såväl konferenser som hybridmöten, säger Johanna men så här långt är det inga hybridmöten bokade. Min uppfattning är att man kommer till Kolmården för det fysiska mötet och för att få uppleva något annorlunda, och det är svårt via länk.
Johannas framgångstips
Att älska sitt jobb ger resultat! Jag och mitt team är rätt personer på rätt plats och det märks på alltifrån resultatet till att vi har roligt ihop, avslutar Johanna.
Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet, som har 211 dubbelrum. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.
Mer om Destination Kolmården