Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-02-12 | Expertråd

”Så klart-metoden är inget för fegisar som inte vågar titta på sig själva under lupp”

Att titta på sälj, eller rättare sagt människan bakom säljyrket, titta på fokus, förhållningssätt, så kallade sanningar, tankar och känslor genom ett par SÅ KLART-glasögon, gör att man plötsligt förstår avgörande saker som innan legat i det fördolda. Här kan du läsa en omfattande genomgång av SÅ KLART-metodens 8 steg.

Steg 7 i SÅ KLART-metoden – Förädla hur håller jag mig medveten?  Lili Öst, Så klart-metoden

Sammanfattning av min artikelserie om sälj sett genom SÅ KLART-metodens perspektiv

I höstas startade jag en artikelserie på Saleseffect om min metodik SÅ KLART-metoden, vilken ger det annorlunda perspektiv jag arbetar utifrån som coach, föreläsare, podcaster och författare. Det som är unikt med min tvärvetenskapliga metodik är att jag blandar beteendevetenskapen med attraktionslagen. Dvs att jag pratar beteendevetenskap och kvantfysik i samma andetag. Och den kombinationen ger ett SÅ mycket vidare perspektiv och oerhört många fler både insikter såväl som fördelar, än om man tittar på livet, sig själv, sitt mesta fokus och sina resultat ur ett klassiskt perspektiv, där vi inte utgår ifrån att vi är del av något större.

Att titta på sälj, eller rättare sagt människan bakom säljyrket, titta på fokus, förhållningssätt, sk sanningar, tankar och känslor genom ett par SÅ KLART-glasögon, gör att man plötsligt förstår avgörande saker som innan legat i det fördolda. Saker som på riktigt kan hjälpa oss att både förstå och förändra oönskade resultat. Att zooma ut och titta på livet och våra resultat ur ett metaperspektiv, kan verkligen visa samband gällande saker man aldrig någonsin trott att de överhuvudtaget hade något med varandra att göra, men som skapar resultat som man antingen hyllar eller gör ALLT för att förändra till något önskat. Att bli tanke- och känslomedveten är en viktig nyckel.

SÅ KLART-metoden består av 8 steg och det jag gått igenom i den här artikelserien är

START – Introduktionsartikel

I min introartikel frågade och påstod jag följande:

Feg & lat eller motiverad & hungrig?

SÅ KLART-metoden är inget för fegisar som inte vågar titta på sig själva under lupp. Den är inte heller något för den late, som bara harvar på och hoppas att livet, resultaten och livskvalitén ska höjas av sig själv, medan hen fortsätter göra som hen brukar (även om det inte ger de resultat hen egentligen vill ha). Eller den som bestämt sig för en ”sanning” som inte går att rucka. SÅ KLART-metoden är för den/de som vill ha ut mer av livet, som inom sig vet att det skulle kunna vara så mycket mer än det som hittills visat sig, och för den som är beredd att öppna tankeseglet och göra göret för att komma dit!

Handen på hjärtat; – Vem av dem har det visat sig genom artikelserien att Du är? Eller i alla fall – hittills varit…

STEG 1 – Var är jag?

I STEG 1 där frågan lyder – Var är jag? fick du som läsare frågor att reflektera över där du kunde fastställa ditt nuläge. Frågor som bl a dessa:

Som säljare/säljchef är det viktigt att ständigt reflektera över den frågan på olika sätt;

Var är jag nu i relation till mina uppsatta mål?

Var är gruppen nu i relation med våra gemensamma uppsatta mål?

Var är jag nu i relation till mina kunder?

Var är gruppen nu i relation med våra kunder?

Var är jag nu i relation till mina kollegor i säljteamet?

Var är jag nu i relation till min chef?

Eller om du är chef, var är jag nu i relation till mina medarbetare?

 Att reflektera över sitt nuläge är alltid viktigt. I synnerhet om man vill att nuläget ska utvecklas till något önskat eller ännu bättre än det som redan funkar hyfsat men som du/ni vill ska utvecklas till något fantastiskt. Vi behöver ju veta var vi börjar när vi ger oss ut på en utvecklingsresa, så vi har något att jämföra med för att se att vi gör framsteg. Det handlar dock om SÅ mycket mer om än bara titta på vad vi gör. Vi behöver även bli medvetna om hur vi tänkt, känt, fokuserat och förhållit oss, – och det började vi borra i, i STEG 2 som handlar om hur vi tagit oss hit där vi är idag.

STEG 2 – Hur kom jag hit?

Det här är en av mina favoritpunkter, för detta steg skapar SÅ mycket klarhet inför nästa steg som handlar om att zooma ut och lägga till det energiperspektiv som vi får genom Attraktionslagen. Du skulle bara veta vilka AHA-upplevelser mina klienter, läsare och lyssnare brukar få när de börjar titta på sitt eget fokus genom ett par SÅ KLART-glasögon.

De flesta har under egentligen hela vår moderna tid haft mer fokus på att utveckla sitt görande än sitt inre växande. Och ju mer fokus vi lagt på detta, desto längre ifrån vår själ och vår inre sanning har vi kommit. I många fall har vi varit tvingade att själva stänga ned och skärma av, då vi intuitivt känt att vår snabba samhällsutveckling och det som den kräver av oss, inte riktigt lirar samma boll som vårt själs jag. Och för att döva ”skavet” som blir inuti oss själva, stänger vi ned.

Jag brukar säga att bli utbränd är ett friskhetstecken. Ett tydligt tecken på att vi har ett alarmsystem som fungerar. Problemen uppstår när vi stänger av brandlarmet och bara fortsätter som vanligt medan lågorna slickar väggarna, får taket att rasa in och slutligen bränner ned hela byggnaden.

Så vad har min personliga utveckling med sälj att göra?

ALLT! Oavsett vad du säljer, så handlar det ju om att skapa relationer. Och man kan säga att våra relationer i mångt och mycket speglar oss själva. Och vår relation till oss själva. Och har vi en lågt utvecklad relation till oss själva, är det en utmaning att skapa högt utvecklade relationer till andra. Till våra kunder såväl som i våra personliga relationer.

Vårt personliga inre växande påverkar allt i vårt liv. Både privat såväl som yrkesmässigt.

Det är rätt kul när man tittar på bokstäverna i sälj och själ. Exakt samma bokstäver, men som dessvärre alltför ofta inte har något med varandra att göra. Men när man inser att de i allra högsta grad har ALLT med varandra att göra, och börjar agera utifrån den insikten – då händer det grejer!

STEG 3 – Attraktionslagen

Attraktionslagen. Det kvantfysiska perspektivet. Livsförändrande kunskap kan jag säga utan att darra på manschetten!  I STEG 3 fick du som läsare veta mer om Attraktionslagen, hur den fungerar och hur vi interagerar med den i varje vaken stund. Här gav jag bl a en snabb kontenta av det jag gick igenom i STEG 3, som du kan läsa här:

SNABB KONTENTA

  • Attraktionslagen fungerar lika – attraherar lika, interagerar med ditt mesta fokus och ligger som grund för dina resultat.
  • Du kan inte skapa positiva resultat med ett negativt fokus.
  • Ha fokus på det du vill Bjuda in – inte på det du vill bli av med.
  • Det vi kastar ljuset på – växer! Det vi ger vårt fokus – får vi mer av.
  • Känslan vi har ligger till grund för vilken frekvens vi sänder på. Går du omkring med fokus på tvivel, oro, irritation etc, är du lågfrekvent och där drar du inte till dig några högfrekventa resultat!

Många lever dessvärre sina liv lite som att de sätter sig på tåget till Göteborg, när de egentligen är på väg till Borås. Eller ännu värre, sätter sig på tåget till Ystad när de egentligen vill till Sundsvall…

HUR MYCKET ÄN DE VILL till Sundsvall, kommer de inte komma dit om de envisas med att sätta sig på Ystadtåget!! Så, hur kan vi koppla ihop vår interaktion med Attraktionslagen med sälj, kanske du undrar nu?

  • Genom att bli medvetna om hur vårt mesta fokus ser ut på en daglig basis,
  • bli medvetna om hur våra egna förväntningar ser ut,
  • vilken typ av sanning vi utgår ifrån,
  • hur känslan i magen är osv.

kan vi lättare förstå de saker som ger ett positivt utfall och de saker som ger ett negativt utfall.

Det ger viktiga insikter om vad det är som vi behöver skruva på hos oss själva på insidan för att kunna skapa andra resultat på utsidan.

STEG 4 – Synliggöra mönster

Vi har så otroligt mycket att vinna på att bli medvetna om våra mönster. Både våra reaktionsmönster, beteendemönster, handlingsmönster, tankemönster såväl som våra känslomönster. Jag skulle säga att detta är det som ligger till grund för en stor del av det som skapas i våra liv. HALLÅ! Kanske du tänker nu? Är allt mitt fel?? Har inte någon annan ett ansvar för det som händer också?? Självklart! Men genom det som jag rabblat upp ovan, bidrar vi till att säta oss själva i de situationer vi hamnar i. Vilket gör att även om någon annan står som avsändare till något oönskat, har vi påverkat vårt eget liv genom våra ovan nämnda mönster, så att vi är med där det händer.

För det är det som STEG 4 handlar om. Att bli medveten om sina egna tanke, – känslo, – och handlingsmönster, i syfte att förstå sin verklighet såväl som lagen om orsak och verkan på ett tydligare sätt. Ofta har vi inte koll på hur vi tänker när vi tänker, vilket för många ligger till grund för att de kan ha ”otur när de tänker” (älskar det uttrycket) på sätt de aldrig ens tänkt på – utan att veta om det.

Med medvetenhet om det större perspektiv som jag presenterat genom min artikelserie, får man bättre koll på sina vinnande tanke, – känslo, – och handlingskoncept såväl som de, där vi faktiskt lägger oss själva i vägen för oss själva och våra önskade resultat. Har vi tankemönster som hela tiden leder oss i motsatt riktning från det vi verkligen önskar, – utan att vi ens vet att vi har det, kan livet kännas som en enda lång kämpig uppförsbacke. Men när vi synliggör våra mönster och ersätter dem med mer gynnsamma, faller oftast en massa saker på plats parallellt och då först kan vi börja skapa synliga påtagliga positiva förändringar. Det handlar till stor del om att förstå hur vårt mesta fokus och våra mönster faktiskt skapar vårt liv. Allt i vårt liv startade med en tanke. Det är därför det är så viktigt att bli tankemedveten, vilket leder rakt in till STEG 5. Att förstå vårt ansvar i interaktionen med attraktionslagen och biofältet utanför oss själva.

STEG 5 – FÖRSTÅ mitt ansvar i interaktionen

I STEG 5 ber jag läsarna att sätta på sig ett par SÅ KLART- glasögon igen, för att titta på det som ÄR och har varit ur ett energiperspektiv. Där de hela tiden behöver bolla tillbaka sina tankar – känslor – fokus – sanningar – förhållningssätt och förväntningar för att se vad de genererat sett ur detta energiperspektiv. För att börja förstå interaktionen presenterade jag läsarna för David R Hawkins Map of Consciousness©

The Map of Consciousness® förklarar kategoriseringen och utmärkande karakteristiska kännetecken av de olika energifälten/ energifrekvenserna för att göra dem begripliga, logiska och användbara i vårt dagliga liv. Jag har gjort en svensk översättning av hans modell för att man lättare ska kunna relatera till den. I detta steg i artikelserien skapas mycket klarhet gällande vilka frekvenser vårt känslofokus tunar in sig på. För de som har lätt att fastna i oro, frustration, irritation och/eller rädsla blir ofta denna skala en rejäl ögonöppnare.

STEG 6 – FÖRBÄTTRA NYCKLAR, VERKTYG, KOMMUNIKATION

STEG 6 handlade om att förbättra nycklar, verktyg & kommunikation. Både den yttre men i synnerhet den inre kommunikationen, för den sätter ofta krokben för oss utan att vi ens är medvetna om det. När man ska göra en förändring, är det viktigt att man hjälper sig själv på alla sätt, för hela vårt inre vill leda oss till det vi är vana vid. Både tankemässigt, känslomässigt, beteendemässigt och i det vi gör. DU måste våga, orka och medvetet TA KOMMANDO över hela ditt system. Och tro mig, – det kan bli en kraftmätning mellan ditt gamla jag och den du manar dig själv att bli.

Har du hört talas om att man kan ha bra självförtroende med dålig självkänsla/självbild?

Ta t ex en säljare med bra självförtroende, men låg självkänsla. Vad tror du hens inre dialoger handlar om? Förmodligen har hen en ojämn kamp inombords. Å ena sidan så skapar det goda självförtroendet möjligheter. Å andra sidan grusar den låga självkänslan modet och skapar osäkerhet, Map of Consciousness© som presenterades i STEG 5 visar tydligt att det ligger på en låg frekvens och sänder, vilket inte gör att vi verkar i vår fulla kraft utan tvärtom är i ett läge som utgår ifrån forcering och/eller kamp.

Vad tror du att en chef som tampas med konflikten mellan gott självförtroende och låg självkänsla sprider i sitt team? Hur blir hen som chef?

Där kan både den inre såväl som den yttre kommunikationen skapa stora problem. Oavsett situation, person och yrkeskategori, så har alla allt att vinna på att lära känna sig själva på djupet och bli medvetna om/förstå vad det är vi själva skapar som blir vår attraktionspunkt.

STEG 7 – FÖRÄDLA HUR HÅLLER JAG MIG MEDVETEN?

I STEG 7 fick läsarna bekanta sig med mina soptunnor. En övning som jag kallar SORTERINGSDAX.

Ett fantastiskt effektivt och enkelt system för att skapa struktur i det man vill öka upp och det man behöver minska ned eller helt ta bort för att nå sina önskade mål. Ett sorteringsverktyg som är applicerbart både i vårt privata liv såväl som på jobbet.

STEG 8 – FÖRVALTA HUR TILLÄMPAR JAG?

I det sista och åttonde steget pratade jag om hur vi behöver tänka för att implementera det vi vill/behöver ändra för att det ska kunna skapas en transformation.

Frågan HUR TILLÄMPAR JAG – handlar mycket om det egna ansvaret. Om din självmotivation. Om hur motiverad du egentligen är att vara den som behöver göra göret. Jag tänker att du behöver ta ett beslut. Ska jag levla – eller inte. Ska jag låta den delen av mig som ständigt leder mig till situationer jag inte vill ha i mitt liv – få fortsätta regera? Eller ska jag göra det som krävs och fortsätta göra det-som-krävs för att JAG ska ta kommando? Ta rodret i ett stadigt grepp och leda skutan i önskad riktning. I artikelns STEG 8 fick läsarna många viktiga saker att fundera över, länk till goalmapping och mycket mer. För allt det som jag dragit i gång tanke- och känslomässigt i den här artikelserien behöver ju få landa i något praktiskt som leder framåt i önskad riktning!

Insikter behöver en riktning och en handling, för att inte bara stanna som något vi egentligen vet, men inte agerar på….

Kanske det är så att du kom in här, i sammanfattningen först? Om det är så, hoppas jag att sammanfattningen gjort dig nyfiken på att läsa samtliga föregående artiklar i serien, så du kan fördjupa dig i det jag sammanfattat här.

Till dig som följt med mig i artikelserien om SÅ KLART-metodens  8 steg, säger jag varmt tack och jag hoppas att du fått några värdefulla insikter och att dessa har skapat en massa spännande nya frågor.

Känner du att du privat, du som chef, ni som team och/eller ni som företag behöver hjälp att arbeta med mindset – fokus – förändring, kontakta mig. Jag ÄLSKAR att hjälpa människor och företag till harmonisk framgång.

Av: Lili Öst 

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Annons

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.
Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz modellprogram har nästan alltid innehållit en fyrsitsig cabriolet med klassiskt tygtak. Nu är det dags för en helt ny modell av typen – helt nya CLE cabriolet. Bilen kombinerarar teknik och koncept från C-Klass och E-Klass och ersätter cabrioletmodellerna av dessa.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com