Sammanfattning av min artikelserie om sälj sett genom SÅ KLART-metodens perspektiv
I höstas startade jag en artikelserie på Saleseffect om min metodik SÅ KLART-metoden, vilken ger det annorlunda perspektiv jag arbetar utifrån som coach, föreläsare, podcaster och författare. Det som är unikt med min tvärvetenskapliga metodik är att jag blandar beteendevetenskapen med attraktionslagen. Dvs att jag pratar beteendevetenskap och kvantfysik i samma andetag. Och den kombinationen ger ett SÅ mycket vidare perspektiv och oerhört många fler både insikter såväl som fördelar, än om man tittar på livet, sig själv, sitt mesta fokus och sina resultat ur ett klassiskt perspektiv, där vi inte utgår ifrån att vi är del av något större.
Att titta på sälj, eller rättare sagt människan bakom säljyrket, titta på fokus, förhållningssätt, sk sanningar, tankar och känslor genom ett par SÅ KLART-glasögon, gör att man plötsligt förstår avgörande saker som innan legat i det fördolda. Saker som på riktigt kan hjälpa oss att både förstå och förändra oönskade resultat. Att zooma ut och titta på livet och våra resultat ur ett metaperspektiv, kan verkligen visa samband gällande saker man aldrig någonsin trott att de överhuvudtaget hade något med varandra att göra, men som skapar resultat som man antingen hyllar eller gör ALLT för att förändra till något önskat. Att bli tanke- och känslomedveten är en viktig nyckel.
SÅ KLART-metoden består av 8 steg och det jag gått igenom i den här artikelserien är
I min introartikel frågade och påstod jag följande:
Feg & lat eller motiverad & hungrig?
SÅ KLART-metoden är inget för fegisar som inte vågar titta på sig själva under lupp. Den är inte heller något för den late, som bara harvar på och hoppas att livet, resultaten och livskvalitén ska höjas av sig själv, medan hen fortsätter göra som hen brukar (även om det inte ger de resultat hen egentligen vill ha). Eller den som bestämt sig för en ”sanning” som inte går att rucka. SÅ KLART-metoden är för den/de som vill ha ut mer av livet, som inom sig vet att det skulle kunna vara så mycket mer än det som hittills visat sig, och för den som är beredd att öppna tankeseglet och göra göret för att komma dit!
Handen på hjärtat; – Vem av dem har det visat sig genom artikelserien att Du är? Eller i alla fall – hittills varit…
I STEG 1 där frågan lyder – Var är jag? fick du som läsare frågor att reflektera över där du kunde fastställa ditt nuläge. Frågor som bl a dessa:
Som säljare/säljchef är det viktigt att ständigt reflektera över den frågan på olika sätt;
Var är jag nu i relation till mina uppsatta mål?
Var är gruppen nu i relation med våra gemensamma uppsatta mål?
Var är jag nu i relation till mina kunder?
Var är gruppen nu i relation med våra kunder?
Var är jag nu i relation till mina kollegor i säljteamet?
Var är jag nu i relation till min chef?
Eller om du är chef, var är jag nu i relation till mina medarbetare?
Att reflektera över sitt nuläge är alltid viktigt. I synnerhet om man vill att nuläget ska utvecklas till något önskat eller ännu bättre än det som redan funkar hyfsat men som du/ni vill ska utvecklas till något fantastiskt. Vi behöver ju veta var vi börjar när vi ger oss ut på en utvecklingsresa, så vi har något att jämföra med för att se att vi gör framsteg. Det handlar dock om SÅ mycket mer om än bara titta på vad vi gör. Vi behöver även bli medvetna om hur vi tänkt, känt, fokuserat och förhållit oss, – och det började vi borra i, i STEG 2 som handlar om hur vi tagit oss hit där vi är idag.
Det här är en av mina favoritpunkter, för detta steg skapar SÅ mycket klarhet inför nästa steg som handlar om att zooma ut och lägga till det energiperspektiv som vi får genom Attraktionslagen. Du skulle bara veta vilka AHA-upplevelser mina klienter, läsare och lyssnare brukar få när de börjar titta på sitt eget fokus genom ett par SÅ KLART-glasögon.
De flesta har under egentligen hela vår moderna tid haft mer fokus på att utveckla sitt görande än sitt inre växande. Och ju mer fokus vi lagt på detta, desto längre ifrån vår själ och vår inre sanning har vi kommit. I många fall har vi varit tvingade att själva stänga ned och skärma av, då vi intuitivt känt att vår snabba samhällsutveckling och det som den kräver av oss, inte riktigt lirar samma boll som vårt själs jag. Och för att döva ”skavet” som blir inuti oss själva, stänger vi ned.
Jag brukar säga att bli utbränd är ett friskhetstecken. Ett tydligt tecken på att vi har ett alarmsystem som fungerar. Problemen uppstår när vi stänger av brandlarmet och bara fortsätter som vanligt medan lågorna slickar väggarna, får taket att rasa in och slutligen bränner ned hela byggnaden.
Så vad har min personliga utveckling med sälj att göra?
ALLT! Oavsett vad du säljer, så handlar det ju om att skapa relationer. Och man kan säga att våra relationer i mångt och mycket speglar oss själva. Och vår relation till oss själva. Och har vi en lågt utvecklad relation till oss själva, är det en utmaning att skapa högt utvecklade relationer till andra. Till våra kunder såväl som i våra personliga relationer.
Vårt personliga inre växande påverkar allt i vårt liv. Både privat såväl som yrkesmässigt.
Det är rätt kul när man tittar på bokstäverna i sälj och själ. Exakt samma bokstäver, men som dessvärre alltför ofta inte har något med varandra att göra. Men när man inser att de i allra högsta grad har ALLT med varandra att göra, och börjar agera utifrån den insikten – då händer det grejer!
Attraktionslagen. Det kvantfysiska perspektivet. Livsförändrande kunskap kan jag säga utan att darra på manschetten! I STEG 3 fick du som läsare veta mer om Attraktionslagen, hur den fungerar och hur vi interagerar med den i varje vaken stund. Här gav jag bl a en snabb kontenta av det jag gick igenom i STEG 3, som du kan läsa här:
SNABB KONTENTA
- Attraktionslagen fungerar lika – attraherar lika, interagerar med ditt mesta fokus och ligger som grund för dina resultat.
- Du kan inte skapa positiva resultat med ett negativt fokus.
- Ha fokus på det du vill Bjuda in – inte på det du vill bli av med.
- Det vi kastar ljuset på – växer! Det vi ger vårt fokus – får vi mer av.
- Känslan vi har ligger till grund för vilken frekvens vi sänder på. Går du omkring med fokus på tvivel, oro, irritation etc, är du lågfrekvent och där drar du inte till dig några högfrekventa resultat!
Många lever dessvärre sina liv lite som att de sätter sig på tåget till Göteborg, när de egentligen är på väg till Borås. Eller ännu värre, sätter sig på tåget till Ystad när de egentligen vill till Sundsvall…
HUR MYCKET ÄN DE VILL till Sundsvall, kommer de inte komma dit om de envisas med att sätta sig på Ystadtåget!! Så, hur kan vi koppla ihop vår interaktion med Attraktionslagen med sälj, kanske du undrar nu?
- Genom att bli medvetna om hur vårt mesta fokus ser ut på en daglig basis,
- bli medvetna om hur våra egna förväntningar ser ut,
- vilken typ av sanning vi utgår ifrån,
- hur känslan i magen är osv.
kan vi lättare förstå de saker som ger ett positivt utfall och de saker som ger ett negativt utfall.
Det ger viktiga insikter om vad det är som vi behöver skruva på hos oss själva på insidan för att kunna skapa andra resultat på utsidan.
Vi har så otroligt mycket att vinna på att bli medvetna om våra mönster. Både våra reaktionsmönster, beteendemönster, handlingsmönster, tankemönster såväl som våra känslomönster. Jag skulle säga att detta är det som ligger till grund för en stor del av det som skapas i våra liv. HALLÅ! Kanske du tänker nu? Är allt mitt fel?? Har inte någon annan ett ansvar för det som händer också?? Självklart! Men genom det som jag rabblat upp ovan, bidrar vi till att säta oss själva i de situationer vi hamnar i. Vilket gör att även om någon annan står som avsändare till något oönskat, har vi påverkat vårt eget liv genom våra ovan nämnda mönster, så att vi är med där det händer.
För det är det som STEG 4 handlar om. Att bli medveten om sina egna tanke, – känslo, – och handlingsmönster, i syfte att förstå sin verklighet såväl som lagen om orsak och verkan på ett tydligare sätt. Ofta har vi inte koll på hur vi tänker när vi tänker, vilket för många ligger till grund för att de kan ha ”otur när de tänker” (älskar det uttrycket) på sätt de aldrig ens tänkt på – utan att veta om det.
Med medvetenhet om det större perspektiv som jag presenterat genom min artikelserie, får man bättre koll på sina vinnande tanke, – känslo, – och handlingskoncept såväl som de, där vi faktiskt lägger oss själva i vägen för oss själva och våra önskade resultat. Har vi tankemönster som hela tiden leder oss i motsatt riktning från det vi verkligen önskar, – utan att vi ens vet att vi har det, kan livet kännas som en enda lång kämpig uppförsbacke. Men när vi synliggör våra mönster och ersätter dem med mer gynnsamma, faller oftast en massa saker på plats parallellt och då först kan vi börja skapa synliga påtagliga positiva förändringar. Det handlar till stor del om att förstå hur vårt mesta fokus och våra mönster faktiskt skapar vårt liv. Allt i vårt liv startade med en tanke. Det är därför det är så viktigt att bli tankemedveten, vilket leder rakt in till STEG 5. Att förstå vårt ansvar i interaktionen med attraktionslagen och biofältet utanför oss själva.
STEG 5 – FÖRSTÅ mitt ansvar i interaktionen
I STEG 5 ber jag läsarna att sätta på sig ett par SÅ KLART- glasögon igen, för att titta på det som ÄR och har varit ur ett energiperspektiv. Där de hela tiden behöver bolla tillbaka sina tankar – känslor – fokus – sanningar – förhållningssätt och förväntningar för att se vad de genererat sett ur detta energiperspektiv. För att börja förstå interaktionen presenterade jag läsarna för David R Hawkins Map of Consciousness©
The Map of Consciousness® förklarar kategoriseringen och utmärkande karakteristiska kännetecken av de olika energifälten/ energifrekvenserna för att göra dem begripliga, logiska och användbara i vårt dagliga liv. Jag har gjort en svensk översättning av hans modell för att man lättare ska kunna relatera till den. I detta steg i artikelserien skapas mycket klarhet gällande vilka frekvenser vårt känslofokus tunar in sig på. För de som har lätt att fastna i oro, frustration, irritation och/eller rädsla blir ofta denna skala en rejäl ögonöppnare.
STEG 6 – FÖRBÄTTRA NYCKLAR, VERKTYG, KOMMUNIKATION
STEG 6 handlade om att förbättra nycklar, verktyg & kommunikation. Både den yttre men i synnerhet den inre kommunikationen, för den sätter ofta krokben för oss utan att vi ens är medvetna om det. När man ska göra en förändring, är det viktigt att man hjälper sig själv på alla sätt, för hela vårt inre vill leda oss till det vi är vana vid. Både tankemässigt, känslomässigt, beteendemässigt och i det vi gör. DU måste våga, orka och medvetet TA KOMMANDO över hela ditt system. Och tro mig, – det kan bli en kraftmätning mellan ditt gamla jag och den du manar dig själv att bli.
Har du hört talas om att man kan ha bra självförtroende med dålig självkänsla/självbild?
Ta t ex en säljare med bra självförtroende, men låg självkänsla. Vad tror du hens inre dialoger handlar om? Förmodligen har hen en ojämn kamp inombords. Å ena sidan så skapar det goda självförtroendet möjligheter. Å andra sidan grusar den låga självkänslan modet och skapar osäkerhet, Map of Consciousness© som presenterades i STEG 5 visar tydligt att det ligger på en låg frekvens och sänder, vilket inte gör att vi verkar i vår fulla kraft utan tvärtom är i ett läge som utgår ifrån forcering och/eller kamp.
Vad tror du att en chef som tampas med konflikten mellan gott självförtroende och låg självkänsla sprider i sitt team? Hur blir hen som chef?
Där kan både den inre såväl som den yttre kommunikationen skapa stora problem. Oavsett situation, person och yrkeskategori, så har alla allt att vinna på att lära känna sig själva på djupet och bli medvetna om/förstå vad det är vi själva skapar som blir vår attraktionspunkt.
STEG 7 – FÖRÄDLA HUR HÅLLER JAG MIG MEDVETEN?
I STEG 7 fick läsarna bekanta sig med mina soptunnor. En övning som jag kallar SORTERINGSDAX.
Ett fantastiskt effektivt och enkelt system för att skapa struktur i det man vill öka upp och det man behöver minska ned eller helt ta bort för att nå sina önskade mål. Ett sorteringsverktyg som är applicerbart både i vårt privata liv såväl som på jobbet.
STEG 8 – FÖRVALTA HUR TILLÄMPAR JAG?
I det sista och åttonde steget pratade jag om hur vi behöver tänka för att implementera det vi vill/behöver ändra för att det ska kunna skapas en transformation.
Frågan HUR TILLÄMPAR JAG – handlar mycket om det egna ansvaret. Om din självmotivation. Om hur motiverad du egentligen är att vara den som behöver göra göret. Jag tänker att du behöver ta ett beslut. Ska jag levla – eller inte. Ska jag låta den delen av mig som ständigt leder mig till situationer jag inte vill ha i mitt liv – få fortsätta regera? Eller ska jag göra det som krävs och fortsätta göra det-som-krävs för att JAG ska ta kommando? Ta rodret i ett stadigt grepp och leda skutan i önskad riktning. I artikelns STEG 8 fick läsarna många viktiga saker att fundera över, länk till goalmapping och mycket mer. För allt det som jag dragit i gång tanke- och känslomässigt i den här artikelserien behöver ju få landa i något praktiskt som leder framåt i önskad riktning!
Insikter behöver en riktning och en handling, för att inte bara stanna som något vi egentligen vet, men inte agerar på….
Kanske det är så att du kom in här, i sammanfattningen först? Om det är så, hoppas jag att sammanfattningen gjort dig nyfiken på att läsa samtliga föregående artiklar i serien, så du kan fördjupa dig i det jag sammanfattat här.
Till dig som följt med mig i artikelserien om SÅ KLART-metodens 8 steg, säger jag varmt tack och jag hoppas att du fått några värdefulla insikter och att dessa har skapat en massa spännande nya frågor.
Känner du att du privat, du som chef, ni som team och/eller ni som företag behöver hjälp att arbeta med mindset – fokus – förändring, kontakta mig. Jag ÄLSKAR att hjälpa människor och företag till harmonisk framgång.
Av: Lili Öst